Caps

AGENDA

02/07/2022 kafee libertee: Weekendbar op Waregem-Zuid tot 2/7/2022 – achtertuin Vertimac
TERUG NAAR OVERZICHT
Virus houdt starters hoegenaamd niet tegen

Virus houdt starters hoegenaamd niet tegen

Algemeen / Gemaakt op maandag 17 januari 2022

Virus houdt starters hoegenaamd niet tegen

Gerelateerd nieuws

Jongeren maken kennis met ‘what’s next’ in West-Vlaamse bedrijfsleven

Jongeren maken kennis met ‘what’s next’ in West-Vlaamse bedrijfsleven

Algemeen / Gemaakt op zaterdag 14 mei 2022

Op 12 mei werd het officiële startschot van MNM What’s NXT gegeven in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum in Brugge. Drie dagen lang laten meer dan 60 West-Vlaamse bedrijven en organisaties zien hoe zij meebouwen aan een innovatieve en duurzame toekomst. MNM What’s NXT is een technologiefestival én uniek belevingsevent georganiseerd door onder meer Voka West-Vlaanderen, Stad Brugge, POM West-Vlaanderen en Provincie West-Vlaanderen. De bedoeling?  Jongeren laten zien en laten ervaren wat (de bloeiende en groeiende economie van) West-Vlaanderen hen te bieden heeft.
Als de provincie met de hoogste werkzaamheidsgraad, de laagste werkloosheid en de hoogste productiviteit, heeft West-Vlaanderen alles in huis om een absolute economische topregio in Europa te worden. Voeg daaraan toe: de West-Vlaamse speerpuntsectoren en sterke kennis- en onderwijsinstellingen in de provincie. Toch is de krapte op de arbeidsmarkt in West-Vlaanderen nijpend. Een van de grote prioriteiten voor West-Vlaamse bedrijven is dan ook het investeren in en het aantrekken van menselijk kapitaal, in het bijzonder jongeren. Alleen zo kunnen de bedrijven duurzaam transformeren en ook in de toekomst hun koppositie behouden en versterken.

Probleem? De vele troeven van West-Vlaanderen zijn nog veeleer onbekend bij jongeren, en dus ook onbemind. MNM What’s NXT moet daar verandering in brengen. Dit driedaagse belevingsevent laat zien wat voor topregio West-Vlaanderen is: niet alleen om te leren of te studeren, maar ook om te wonen, te werken en te leven.

West-Vlaanderen als troefkaart
Meer dan 60 grensverleggende West-Vlaamse bedrijven en organisaties tonen op de beurs welke innovaties en ontwikkelingen ze in huis hebben. Op donderdag en vrijdag staat het belevingsevent open voor jongeren van de derde graad secundair onderwijs. Voor studenten hoger onderwijs van binnen én buiten West-Vlaanderen wordt er op donderdag een afstudeerfeest georganiseerd. Tijdens deze avond kunnen studenten kennismaken met uitdagende jobs en lifehacks om succesvol van start te gaan. Ze worden er uitgedaagd om zelf de toekomst te helpen maken, geeft Steven Lemmens, nethoofd van MNM mee: “MNM daagt jongeren uit om na te denken over de wereld van vandaag én morgen”, aldus Lemmens. “Samen met Voka West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen wil MNM jongeren klaarstomen voor een job, met toekomst, in een digitale wereld.”

Op zaterdag 14 mei verwelkomt MNM What’s NXT iedereen, jong en oud, die zich wil laten onderdompelen in de West-Vlaamse toekomstwereld. “Jongeren krijgen tijdens dit belevingsevent de kans om het kruim van onze West-Vlaamse high-end bedrijven te leren kennen”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. “In onze contreien zijn heel wat gerenommeerde ondernemingen die wereldtop zijn. MNM What’s NXT maakt jongeren uit heel Vlaanderen warm voor de vele carrière- en doorgroeimogelijkheden in West-Vlaanderen.”

Een unieke kans voor bedrijven
De deelnemende bedrijven zijn  permanent op zoek naar het talent van de toekomst en kijken dus richting de jongeren. Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen, benadrukt het bijzondere van dit samenwerkingsverband en de unieke gelegenheid die dit biedt aan bedrijven om de innovatieve kant van West-Vlaanderen te laten zien: “Met MNM What’s NXT tonen we aan jong en oud hoe goed het leven, wonen, werken én studeren is in onze provincie”, aldus Mons. “Ondernemingen en kennisinstellingen zullen drie dagen lang vanuit hun sterktes heel wat innovaties en toekomstperspectieven op een laagdrempelige manier tonen en laten beleven. We zijn heel erg trots dat we dit evenement naar West-Vlaanderen hebben kunnen halen.”

info: De deelnemende bedrijven en organisaties zijn: Accent,  AZ Sint-Jan, AGC Glass Europe, Agristo, Alstom Brugge, Ardo, Aviko, AVR, Bits of Love, Braem, Bruynooghe, Cebeo, Citymesh, Clarebout, Danneels, CLdN, CNH, Wild van Textiel, Coopman Orona, Cronos aan de Leie, Deceuninck, ECS, EEG, Elindus, Fluvius, Howest, IGW, Jacops, KU Leuven, Lybover, Mateco, Metagenics, Nayan, Novy, Port of Zeebrugge, Randstad Group, Renson, Scott Automation, Skylux, Sol One, Stadsbader, Stas, Stow, Syntra, ScioTeq,  TE Connectivity, Televic, Tropicana Brands Group, UGent Campus Kortrijk, Umicore, Unilin, Vandewiele, Van Marcke, Vinci Facilities, Vitalo, Vives, Wallenius Wilhemsen Solutions, Westhoek en Westvlees.

LEES MEER
STAS in tijden van VUCA en interne agiliteit Tags: STAS PEOPLE PEOPLE

STAS in tijden van VUCA en interne agiliteit Tags: STAS PEOPLE PEOPLE

Algemeen / Gemaakt op donderdag 5 mei 2022

Ook bij STAS voelen we de effecten van de huidige uitdagingen: grondmaterialen zoals aluminium worden alsmaar schaarser en stijgen in prijs, de arbeidsmarkt kent een echte war for talent.... Een van de gevolgen daarvan is dat we te maken krijgen met zeer volatiele aankoopprijzen. Gelukkig hebben we een ervaren Procurement team die van aanpakken weet. Zij zien het als een uitdaging waar ze maar al te graag hun tanden in zetten. Maar de gevolgen gaan verder dan enkel de aankoopprijzen. STAS heeft zich op een zodanige manier georganiseerd dat we flexibel kunnen omspringen met gelijk wat voor uitdaging die onze kant uitkomt.

Wekelijks komt er wel iets in het nieuws dat potentieel impact kan hebben op hoe we werken bij STAS. Toch kunnen we hier zeer flexibel op inspelen omdat STAS gestructureerd is als een wendbare organisatie. En dat brengt heel wat voordelen met zich mee.

Wendbare organisatie
In STAS wordt er vaak gewerkt met het woord VUCA. Dit is een afkorting die staat voor ‘Volatility’ (snel veranderd), ‘Uncertainty’ (onzekerheid), ‘Complexity’ (toenemende complexiteit) en ‘Ambiguity’ (vaag en dubbelzinnigheid). Hiermee duiden we op de continu veranderende wereld en de hoge mate van onzekerheid en complexiteit waarin we leven. Die drivers zorgen ervoor dat je als bedrijf beter stevig in je schoenen staat. Of juist net niet. Als bedrijf ben je best ‘agile’. Je bent niet per se bestand tegen de snel veranderende situaties maar je leert er mee om te gaan en er flexibel op te reageren. Zo kan je door in te spelen op VUCA beter worden en zelfs openbloeien in een moeilijke markt.

Door interne agiliteit te stimuleren, kan je beter omgaan met zowel interne als externe veranderingen. De organisatie wordt wendbaarder en dynamischer en kan snel inspringen op plotse en voornamelijk onverwachte veranderingen.

Missie
Het begint allemaal met de missie en visie van STAS: ‘Making bulktransport a long term pleasure’. Deze baseline staat centraal doorheen het volledige bedrijfsproces. Wanneer er beslissingen gemaakt moeten worden, wordt er altijd rekening gehouden met onze missie.

Maar hoe maak je dit nu werkelijkheid? Eenvoudig: de STAS medewerkers krijgen volle autonomie en alle nodige beslissingsbevoegdheden. Iedereen heeft zicht op het proces waarin ze opereren. Daarnaast wordt er per productcategorie gewerkt: we hebben een team kippers en een team zelflossers. Op die manier zitten alle nodige kennis en de beslissingsnemers verzameld wanneer er een beslissing gemaakt moet worden. Hierdoor worden de communicatielijnen substantieel ingekort en de kans op communicatiefouten neemt af. Iedereen neemt volle verantwoordelijkheid voor zijn/haar bevoegdheden. Zo kunnen we sneller inspelen op veranderingen.

Om de communicatie binnen het team zo naadloos mogelijk te maken, is er dagelijks een stand-up. Tijdens het 15-minuut durende overleg wordt de planning overlopen, de ‘speciallekes’, en andere mededelingen van warranty, people, marketing en marktinfo. Door deze meeting kort en bondig te houden en dagelijks op hetzelfde tijdsstip, kan er productief gewerkt worden en kunnen ook andere STAS’ers aansluiten.

Mindset
Het is niet enkel de interne werking van STAS die dit mogelijk maakt. De mindset van de medewerkers is hier doorslaggevend. Het is een mindset waarbij medewerkers niet bang zijn iets nieuws te proberen. Is het niet geslaagd in zijn opzet? Goed. We hebben het op z’n minste geprobeerd en zijn nu weer wat wijzer. We kunnen verder gaan en een andere aanpak proberen.

De voordelen
Er zijn heel wat voordelen aan deze organisatiestructuur en mindset. De werknemers genieten van meer autonomie want ze hebben heel wat meer verantwoordelijkheid en beslissingsrecht. Er is ook een grote taakvariatie en het contact met de collega’s breidt sterk uit. Waar medewerkers vroeger beperkt waren tot hun eigen departement, is er nu veel meer communicatie tussen de afdelingen. Medewerkers worden gestimuleerd mee te denken met het bedrijf op een strategisch niveau. Ze hebben volledig zicht op de bedrijfsprocessen en kunnen daardoor gemakkelijker voorstellen doen voor het optimaliseren van die processen. Het ultieme doel is natuurlijk dat het bedrijf flexibeler kan omspringen met interne en externe situaties. De focus wordt geheroriënteerd naar het product en het proces waardoor we ons aanbod verder kunnen optimaliseren wat leidt tot een nóg beter product.

Door deze aanpak kunnen we onze STAS Trailers duurzamer maken en zorgen dat die perfect afgestemd zijn op de noden van de klant. Zo gaan we samen langer de weg op!

LEES MEER