G&V en Infrabel investeren in milieuvriendelijk tanken in havengebied
Spooroperatoren, die met diesellocomotieven op het Belgische net rijden, moeten in ons land snel en eenvoudig kunnen tanken. Daarom investeert infrastructuurbeheerder Infrabel mee in openbare tankstations op strategische plaatsen. Na Zeebrugge en Gent-Zeehaven is er nu dus ook een nieuwe en moderne tankinstallatie voor treinen in de haven van Antwerpen op Rechteroever.
Het tankstation in Antwerpen werd gebouwd op Infrabel terrein in samenwerking met G&V Energy Group. De tankplaats is een serieuze verbetering voor alle klanten van Infrabel. Vroeger moesten treinbestuurders, die in het Antwerpse havengebied diesel wilden tanken, beroep doen op tankwagens. Daar kwam een hele planning bij kijken en het gebeurde ook niet altijd in de meest optimale omstandigheden. Maar dat is nu verleden tijd.
Het volautomatische tankstation is dag en nacht, 7 dagen op 7 open. Treinbestuurders krijgen een CAPS Fuelcard (tankkaart) en kunnen dus zelf kiezen wanneer ze willen tanken. Ze hangen dus niet meer vast aan afspraken met tankwagens. Tanken gaat ook erg snel. Aan een debiet van maximum 500 liter per minuut kunnen de grootste locomotieven op minder dan een kwartier voltanken.
Het tankstation werd gebouwd volgens de strengste milieunormen en is ook gekeurd door de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). De installatie is uitgerust met een betonnen vloer (tegen bodemverontreiniging) en een vloeistoffenscheiding zodat proper en milieuvriendelijk getankt kan worden.
Sinds de liberalisering van het goederenverkeer per spoor is er nood aan openbare tankplaatsen. Een belangrijk aandeel van deze treinen rijdt nog steeds op diesel, waardoor de vraag naar een dergelijke infrastructuur groot is, zowel bij binnenlandse als bij buitenlandse spooroperatoren. In 2018 zullen G&V en Infrabel ook investeren in een nieuw tankstation op Antwerpen-Linkeroever.
Gerelateerd nieuws
Bisy : Bedrijven Informatie- en Signalisatie sYsteem
Omdat de bewegwijzering op bedrijventerreinen vaak te wensen over laat, ontwikkelden de West-Vlaamse Intercommunale (wvi) en Intercommunale Leiedal het systeem BISY, wat staat voor Bedrijven Informatie- en Signalisatie sYsteem.
Het gaat om een vernieuwend en intelligent systeem van bewegwijzering op bedrijventerreinen.
Het systeem beoogt drie grote doelstellingen:
- De dienstverlening aan bedrijven en bezoekers verhogen
- Het beheer van de bedrijventerreinen optimaliseren
- De mobiliteit op en rond de terreinen verbeteren
Het BISY-project wordt mede ondersteund door de Europese Unie (EFRO: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en de Vlaamse Overheid (VIA: Vlaanderen in Actie en het Agentschap Ondernemen).
Neem zeker een kijkej op de website: https://www.bisy.be/
Infomarkt wegenwerken Wargem-Zuid
Onderstaande planning is nog gewijzigd door werken die de Watergroep wenst uit te voeren in de projectzone voor wij starten met de aanleg van het fietspad. Zij wensen een hoofdleiding in de Industrielaan en Brabantstraat te vernieuwen. Volgende week maandag starten deze werken met beperkte hinder in de Brabantstraat waar Locinox aan het bouwen is.
Volgende week maandag organiseren wij voor de bedrijven een infomarkt op het stadhuis.
Iedereen kan vrij tussen 16.00u en 19.00u. de infomarkt bezoeken. Daarvoor bedelen wij vandaag een brief in het zuidwestelijke deel van het bedrijventerrein. Zie rode afbakening op de kaart hieronder.
De effectieve werfzone is met blauwe afbakening aangeduid op de kaart. In grote lijnen is de planning als volgt.
• De aanleg van de waterleiding start op 26 juni met einddatum 29 september.
• De aanleg van de fietspaden + kruispunten start op 2 oktober.
Exacte info over de actuele verkeershinder van deze werken kan je terug vinden op www.waregem.be