AGENDA

TERUG NAAR OVERZICHT
Opleiding : Basiskennis preventieadviseur niveau 3

Opleiding : Basiskennis preventieadviseur niveau 3

Activiteiten / Gemaakt op donderdag 12 oktober 2017

40 u durende opleiding met mondeling examen en presentatie paper

Data: keuze uit een namiddag of avond opleiding : 
Maandagnamiddag 13 tot 17u: 19 en 26 februari + 5, 12, 19 en 26 maart + 6 en 23 april + 7 en 14 mei  

Maandagavond 17u30 tot 21u30: 19 en 26 februari + 5, 12, 19 en 26 maart + 6 en 23 april + 7 en 14 mei

Voorstelling paper en mondeling examen: Maandag 4 juni 2018

Kostprijs: 850 €, exclusief BTW. KMO-Portefeuille is mogelijk.

Inbegrepen in de prijs: ervaren & praktijkgerichte docenten, syllabus, verplaatsingskost, officieel getuigschrift bij het slagen in het mondeling examen en de paper, leslokaal, drank

Niet inbegrepen: eventuele broodjes. Deze kunnen individueel besteld worden mocht er vraag naar zijn

Doelstelling: Je beschikt na het slagen in het mondeling examen en de paperverdediging over het verplichte attest basiskennis om de functie van preventieadviseur uit te oefenen.
Als operationeel leidinggevende snap je de vragen van de interne preventieadviseur en kan je actief meewerken aan het welzijnsbeleid binnen jouw organisatie.
Je bent in staat aan de slag te gaan na het volgen van deze cursus omwille van een zeer praktische invalshoek. 

Meer info en inschrijven :  per mail naar annelies@bedrijvenparkmanagement.be
Erkenning KMO - Portefeuille: DV.O222373

LESSENROOSTER : 
1e uur : Wettelijk kader (Arab, Codex, richtlijnen, verordeningen, normen, ...) & preventiehiërarchie

2e uur : Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk: taken, opdrachten, verslaggeving

3e uur : Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk: taken, opdrachten, verslaggeving

4e uur : Taken en bevoegdheden werkgever – hiërarchische lijn – werknemer: inspraak & overleg + beleid

5e uur : Partners in preventie: externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, externe dienst voor technische controle, arbeidsongevallenverzekeraar, hulpdiensten, sectorfondsen, FOD WASO, vakverenigingen, syndicale delegatie, CPBW, OR, ...
6e uur : Dynamisch risicobeheerssysteem: hoe opstarten en onderhouden
7e uur : Dynamisch risicobeheerssysteem: klassikale oefening
8e uur : Dynamisch risicobeheerssysteem: globaal preventieplan + jaaractieplan
9e uur : Arbeidsplaatsen (basiseisen)
10e uur : Arbeidsplaatsen (basiseisen)
11e uur : omgevingsfactoren & fysische agentia (lawaai, temperatuur, ventilatie, verlichting, trillingen, ioniserende straling, optische straling & elektromagnetische golven)
12e uur : Bijzondere arbeidsplaatsen (opslag ontvlambare stoffen & atex zones)
13e uur : Ergonomie: beeldschermwerk & manueel hanteren van lasten (Kim en Niosh methode)

14e uur Gezondheidstoezicht: risicopostenlijst
15e uur : Gevaarlijke stoffen en mengsels: register, risicoanalyse, instructies, CBM’s en PBM’s
16e uur : Tijdelijke en mobiele bouwplaatsen (rol preventieadviseur, veiligheidscoördinator, opdrachtgever)
17e uur : Arbeidsmiddelen: aankoop, indienststelling, instructies (3 groene lichten)
18e uur : Arbeidsmiddelen: aankoop, indienststelling, instructies (3 groene lichten)
19e uur : Arbeidsmiddelen: aankoop, indienststelling, instructies (3 groene lichten)
20e uur : Collectieve beschermingsmiddelen: wetgeving, indienststelling, periodiek in stand houden door bevoegd persoon
21e uur : Persoonlijke beschermingsmiddelen: wetgeving, risicobeoordeling waaruit blijkt welke PBM’s noodzakelijk zijn, indienststelling, instructies
22e uur : Arbeidsmiddelen voor tijdelijke werkzaamheden op hoogte
23e uur : Mobiele arbeidsmiddelen
24e uur : Controles en keuringen (externe dienst voor technische controle, bevoegd persoon)
25e uur : Nieuwe werknemers: onthaal, opleiding, instructies
26e uur : Bijzondere werknemerscategorieën: jongeren, stagiairs, moederschapsbescherming
27e uur : Werken met uitzendkrachten
28e uur : werken met derden
29e uur : psychosociale belasting
30e uur : EHBO: wetgeving, risicoanalyse, EHBO register, lokaal, opleiding
31e uur : Noodplanning (o.a. brand, explosie, agressie, overval, ...)
32e uur : Noodplanning (o.a. brand, explosie, agressie, overval, ...)
33e uur : Elektriciteit
34e uur : Biologische agentia
35e uur : welke opleidingen noodzakelijk voor mijn werknemers? HL, mobiele arbeidsmiddelen, EHBO, intern brandbestrijdingsteam, VIK’s, ... bekwaamheidsmatrix + frequentie?
36e uur : Re-integratie werknemers en werkgelegenheidsplan oudere werknemers
37e uur : Arbeidsongevallen: wetgeving, procedures, ernstig arbeidsongeval
38e uur : Omstandig verslag
39e uur : Arbeidsongevallenonderzoek: feitenboom, visgraatdiagram + klassikale oefeningen

40e uur : Arbeidsongevallenonderzoek: feitenboom, visgraatdiagram + klassikale oefeningen

                                                                                                                                                                                       
Examen en paper (max 1u)
Mondeling examen:

• kandidaat kiest 3 vragen en krijgt 10’ voorbereiding achteraan in het lokaal
• Kandidaat werkt ook een paper uit rond een specifiek thema in zijn bedrijf. Dit verdedigt hij ook tijdens het mondeling examen
alle 20’ komt er een nieuwe kandidaat toe. Dus 3 kandidaten per uur.

Getuigenis : Samen met de collega-cursisten volgde ik preventieadviseur niveau 3. Je krijgt er een no-nonsense opleiding met een duidelijk praktische insteek. De zeer up-to-date leerstof wordt gegeven door een zeer uitgebreid netwerk van docenten en specialisten. Naast de leerstof krijg je talloze praktische tools die je in je eigen onderneming kunt aanwenden en gebruiken. Maar wat me het meest beviel, was de hechtheid en de betrokkenheid van de groep waarvan je deel uitmaakt. de docenten van Ora zijn vakbekwaam en hoog opgeleid om na deze opleiding ons te laten functioneren als preventieadviseur. Alhoewel de opleiding wel een inspanning, naast je reeds drukke bestaan vraagt, is deze opleiding in deze instelling zeker een aanrader!   Kristof Van Den Bossche – Productieleider Winsol

Gerelateerd nieuws

Save the date: Business Comedy Event

Save the date: Business Comedy Event

Activiteiten / Gemaakt op woensdag 20 maart 2024

Op 21/11/2024 organiseert het bedrijvenpark IWZ terug een business comedy Event.

Ontdek hier waar je moet zijn en welke komediant je deze avond mag verwachten.

LEES MEER
Benchmark Management Assistant was een succes!

Benchmark Management Assistant was een succes!

Activiteiten / Gemaakt op vrijdag 10 maart 2023

Onze tweede benchmark Management Assistant was een succes! Het werd een blij weerzien en we mochten enkele nieuwe gezichten ontvangen. We startten met een leuke bingo om elkaar op een leuke en vlotte manier te leren kennen.

De benchmarkonderwerpen waren "Travel" & "Event".

Het onderwerp Travel werd gepresenteerd door Isabel Gruwez, parkmanager bij IWZ. Zij deelde haar eigen ervaring en die vanuit haar ervaring bij Thomas Cook. Charlotte Roelens, executive assistant bij Callens gaf tips & tricks mee over het organiseren van events en we kregen inkijk hoe ze eerder een grootst event bij Callens mocht uitwerken.

Na de presentaties gingen we door onze gezamenlijke MEGAFILE en daarna genoten we van een netwerkbabbel met een hapje en drankje.

Bedankt aan Callens voor de organisatie en gastlocatie!
We kijken al uit naar de volgende sessie!

LEES MEER